Ημερ. Τελευταίας Τροποποίησης: 13/01/2021

H πρακτική του Νιαν Φο

H πρακτική του Νιαν Φο


Η φράση Α Μι Τουό Φο είναι μια κοινή φράση που χρησιμοποιείται στο Σάο Λιν και σε όλες τις κινεζικές βουδιστικές παραδόσεις σαν μια εθιμοτυπική παράδοση, ειδικά στο δόγμα της Αγνής Γης [Kιν.: jìngtǔzōng 净土宗] και το δόγμα Τσαν [Kιν.: chánzōng 禅宗]. Το χρησιμοποιούμε για να χαιρετήσουμε και να πάρουμε την άδεια των Δασκάλων ή των Μοναχών. Το χρησιμοποιούμε για να πούμε παρακαλώ, σας ευχαριστούμε, λυπόμαστε ή εξαιρετική εργασία. Το χρησιμοποιούμε επίσης πριν και μετά από τις περιόδους άσκησης, καθώς επίσης και για να ανοίξουμε και να κλείσουμε κάθε φόρμα [Kιν.: tàolù 套路] των Πολεμικών Τεχνών [Kιν.: Wǔgōng 武功] που ασκούμε.

Χαιρετισμός

Η φράση Α Μι Τουό Φο [Kιν.: āmítuófó 阿弥陀佛] ακούγεται συνήθως σαν χαιρετισμός [Kιν.: zhìjìng 致敬] μεταξύ εκείνων που ασχολούνται με τις τέχνες του Σάο Λιν, είτε αυτοί είναι Μοναχοί, είτε είναι Λαϊκοί. Όταν χρησιμοποιείται σαν χαιρετισμός, τα χέρια ενώνονται με τις παλάμες μπροστά στο στήθος, γίνεται μια μικρή υπόκλιση και η φράση Α Μι Τουό Φο απαγγέλλεται. Πολλές φορές ο χαιρετισμός γίνεται με το ένα χέρι, συνήθως το δεξί σαν ένδειξη σεβασμού της θυσίας του και του αφοσιωμένου πνεύματος του 2ου Πατριάρχη του Τσαν, το Σεβάσμιο Χούϊ Κο [Kιν.: èrzǔ huìkě 二组慧可], μαθητή του ιδρυτή της διδασκαλίας Τσαν, Μποντιντάρμα [Kιν.: Pútídámó 菩提達摩].

Στο Μοναστήρι του Νεαρού Δάσους και σε αρκετά άλλα, η απαγγελία του Α Μι Τουό Φο, χρησιμοποιείται και για να εκφράσει καθημερινές εκφράσεις όπως το καλημέρα, το καλησπέρα, το ευχαριστώ, το λυπάμαι, το καταλαβαίνω κλπ. Με αυτό το τρόπο οι Μοναχοί κρατάνε την πρακτική τους.

Τι είναι όμως αυτή η πρακτική και τι πραγματικά σημαίνει το Α Μι Τουό Φο;

Η πρακτική του Νιαν Φο [Kιν.: niànfó fāngfǎ 念佛 方法]

Το Νιαν Φο [Kιν.: niànfó 念佛] σημαίνει η “Θύμηση του Βούδα” και σαν πρακτική είναι η δοξολογία του ονόματος του Βούδα. Είτε ψάλλουμε σιωπηλά, είτε ψάλλουμε δυνατά το Μυαλό είναι συγκεντρωμένο πλήρως στο όνομα του Βούδα και προτρέπει το μυαλό από το να κάνει απατηλές σκέψεις. Το μυαλό με αυτό τον τρόπο καταφέρνει να γίνει ένα με τις αξίες του Βουδικού Δόγματος. Σοφία, Συμπόνια, Αγάπη κλπ.

Αυτή η πρακτική ονομάζεται η μέθοδος της “Προστασίας του Μυαλού” [Kιν.: hànxīn 扞心]. Οι Δάσκαλοι του Βουδικού Δόγματος διδάσκουν πως και μια απλή απαγγελία του ονόματος του Αμιττάβα φτάνει για να καθαριστούν αμέτρητες αμαρτίες και αρνητικότητες [Kιν.: nièyuán 孽缘]. 

Η φράση Νάμο Α Μι Τουό Φο [Kιν.: namo āmítuófó 南无阿弥陀佛] είναι η πλήρης έκφραση της πρακτικής του Νιαν Φο. Το Νάμο είναι μια Σανσκριτική λέξη που σημαίνει "Δόξα τω" (με το μέγιστο σεβασμό, τιμή και θαυμασμό]. Το Α Μι Τουό είναι η απόδοση στη κινεζική του ονόματος του Βούδα Αμιττάβα που σημαίνει "άπειρο/απεριόριστο φως" ενώ το Φο [Kιν.: fó 佛] σημαίνει Βούδας στη Κινεζική. Μαζί όλες οι λέξεις σημαίνουν “Βούδας του Άπειρου Φωτός”.

To Βουδικό Κείμενο «H Συγκέντρωση του Μυαλού για να βρίσκεσαι υπό την Παρουσία όλων των Φωτισμένων» [Kιν.: Bān Zhōu Sānmèi Jīng 般舟三昧經] που μεταφράστηκε από τον Μοναχό Λοκακσέμα [Kιν.: Zhī Lóujiāchèn 支婁迦讖 / 147 – 226] περιέχει τη πρώτη γνωστή αναφορά στον Αμιτάβα και το Βασίλειο του, την Αγνή Γη και θεωρείται η βάση της Διδασκαλίας της Αγνής Γης στην Κίνα.

Οι Μποτισάτβες [Kιν.: Púsà 菩萨] άκουσαν για το Φωτισμένο Αμιτάβα [Kιν.: āmítuó Fó 阿弥陀佛] και τον καλούν στο μυαλό [Kιν.: jì记] ξανά και ξανά σε αυτή τη Γη. Εξαιτίας αυτής της κλήσης στο μυαλό, βλέπουν τον Φωτισμένο Αμιτάβα. Κατορθώνοντας το αυτό τον ρώτησαν ποια Διδασκαλία [Kιν.: fǎ法] χρειάζεται να ακολουθήσουν για να γεννηθούν στο βασίλειο του Φωτισμένου Αμιτάβα. Τότε ο Αμιτάβα απάντησε σε αυτούς τις Μποτισάτβες: Εάν επιθυμείτε να έρθετε και να γεννηθείτε στο βασίλειο μου, θα πρέπει να με καλείτε πάντα στο νου ξανά και ξανά, χωρίς να αφήσετε τίποτε να διαταράξει αυτή τη σκέψη στο μυαλό και έτσι θα καταφέρετε να βαδίσετε το Μονοπάτι για να γεννηθείτε στην Αγνή Γη.

Στο Δόγμα της Αγνής Γης ή Δυτικής Γης, ο Αμιτάβα Βούδας είναι ο Άρχοντας της Αγνής Γης ο οποίος πριν Φωτιστεί έκανε 48 μεγάλους όρκους φιλοδοξώντας να δημιουργήσει μια θεϊκή χώρα για όλα τα όντα. Αυτή η χώρα περιγράφεται στις Βουδικές Γραφές με μεγάλη λεπτομέρεια σαν χώρα της λαμπρότητας και της χαράς η οποία είναι γεμάτη από χρυσοποίκιλτα στολισμένα πουλιά, θεϊκή μουσική, ευώδη αεράκια, λουλούδια λωτού και χρυσά ποτάμια που στολίζουν τη γη. Σε αυτή τη γη υπάρχει πάντα η ευκαιρία να διδαχθεί κάποιος από τον ίδιο τον Αμιτάβα.

Όπως είναι φυσικό στο μυαλό των ανθρώπων της Δύσης έρχεται η μετά θάνατον ζωή στο Παράδεισο ή την Κόλαση. Εντούτοις, στο Δόγμα Τσαν αυτό είναι μια αλληγορία. Η Αγνή Γη είναι ακριβώς εκεί που βρισκόμαστε.

«Όταν το μυαλό είναι καθαρό, το έδαφος είναι καθαρό.»
- Vimalakirti Nirdesa Sutra

Ο 18ος όρκος

Ο 18ος όρκος του Αμιτάβα είναι ένας από τους σημαντικότερους στο Δόγμα του Τσαν. Λέει ότι όποιος ακούσει το όνομα του Αμιτάβα και ξυπνήσει η βαθιά του πίστη και η θέληση του να αναγεννηθεί στην Αγνή Γη, φτάνει να το επιζητήσει 10 φορές και ο προορισμός του θα είναι να αναγεννηθεί σε αυτή.

Στην πρακτική του Τσαν αυτό σημαίνει την αναγέννηση – αφύπνιση του αγνού μυαλού, στην στιγμή. 

«Το μυαλό από μόνο του είναι η Αγνή Γη, η αρχική φύση είναι ο Αμιτάβα»
(κιν.: wéixīn jìngtǔ, běnxìng mítuó 唯心净土, 本性弥陀).

Για να θυμόμαστε τον 18ο όρκο του Αμιτάβα, τα Βουδιστικά Ιερατικά κομπολόγια του χεριού γίνονται με 18 χάντρες και τα ιερατικά περιδέραια των 108 χαντρών είναι χωρισμένα ανά 18άδες. 

Η πρακτική του Νιαν Φο στο Τσαν


Ο τέταρτος Πατριάρχης του Τσαν, ο Σεβάσμιος Ντάο Σιν [Kιν.: dàoxìn 道信, 580-651] δίδασκε τη “Συγκέντρωση της Ενότητας” [Kιν.: sānmèidì 三昧地] στην οποία χρησιμοποιούσε την απαγγελία του ονόματος του Βούδα για να κατευνάσει το μυαλό. Αυτή η πρακτική δεν είχε ως συγκεκριμένο σκοπό να παραγάγει την αναγέννηση στην Αγνή Γη, αλλά ενεργούσε ως διασύνδεση του Τσαν με το Νιαν Φο. 

Ο Σεβάσμιος Ντάο Σιν δίδασκε πως το Αγνό Μυαλό ήταν η Αγνή Γη.

Αργότερα, ο πέμπτος Πατριάρχης του Τσαν, ο Σεβάσμιος Χουνγκ Ραν [Kιν.: hóngrěn 弘忍, 601-674] εφάρμοζε την πρακτική της απαγγελίας του ονόματος του Βούδα σε κάθε αρχάριο για να κατευνάσει το μυαλό. Πολύ αργότερα κατά το 16ο αιώνα ο Σεβάσμιος Μοναχός Τζου Χονγκ [Kιν.: zhuhóng 祩宏, 1535-1615], ο οποίος υποστήριζε το Δόγμα της ενοποίησης της Διδασκαλίας του Τσαν και της Αγνής Γης άφησε την παρακάτω Διδαχή:

«Αυτή (η Αγνή Γη) είναι το πιο πρωταρχικής σπουδαιότητας η πιο εύθραυστη και η πιο θαυμάσια. Είναι επίσης η απλούστερη.

Επειδή είναι απλή, εκείνοι της υψηλής νοημοσύνης την αγνοούν.

Η γέννηση και ο θάνατος δεν είναι τίποτε άλλο εκτός από μια στιγμή Κενότητας του Μυαλού.

Συνεπώς, όλες οι διδασκαλίες και οι μέθοδοι δεν είναι εκτός από μια στιγμή Κενότητας του Μυαλού. Τώρα, αμέσως πάρτε αυτήν την στιγμή της Κενότητας του Μυαλού και να είστε προσηλωμένοι στο Βούδα, να μνημονεύεται το Βούδα και να απαγγέλλεται το όνομα του Βούδα.

Πόσο στενά συνδεδεμένα είναι όλα αυτά! Πόσο καθαρή ουσιαστική ενέργεια, τόσο στερεή και πραγματική!

Εάν βλέπετε κατευθείαν εκεί από όπου αυτή η Κενότητα του Μυαλού προκύπτει, αυτός είναι ο Αμιτάβα της έμφυτης φύσης μας.

Αυτό είναι η έννοια της Διδασκαλίας του πατριάρχη που προέρχεται από τη δύση (η έννοια του Τσαν).»


Ψάχνοντας περαιτέρω στις Διδασκαλίες του ιδρυτή του Τσαν του Σεβάσμιου Μπόντι Ντάρμα [Kιν.: dámó 达摩], μπορούμε να βρούμε την κατάλληλη πρακτική του Νιαν Φο η οποία είναι σαφής στο Απόσπασμα από το "Σημαντικό κήρυγμα" [Kιν.: pòxiānglùn 破相論].

- Σπουδαστής: Τα Ιερά Κείμενα [Kιν.: jīng 經] λένε ότι κάποιος που επικαλείται ολόψυχα το Βούδα είναι βέβαιο πως θα αναγεννηθεί στο δυτικό παράδεισο (Αγνή Γη]. Δεδομένου ότι αυτή η πόρτα οδηγεί στη Βουδότητα, γιατί επιδιώκουμε την απελευθέρωση του μυαλού;

- Μπόντι Ντάρμα: Εάν πρόκειται να Δοξολογήσετε το όνομα του Βούδα, πρέπει να το κάνετε σωστά. Εάν δεν κατανοείτε πλήρως τι είναι αυτό που Δοξάζετε, θα το κάνετε λανθασμένα. Και εάν αυτό γίνετε λανθασμένα, δεν έχει κανένα αποτέλεσμα.

Ο Βούδας σημαίνει συνειδητοποίηση. Τη συνειδητοποίηση του σώματος και της σκέψης που αποτρέπει το κακό από το να προκύψει σε οποιοδήποτε από τα δύο. Και το να Δοξολογείτε σημαίνει, να χρησιμοποιείτε το μυαλό, να χρησιμοποιείτε το μυαλό συνεχώς ώστε να θυμάται τους κανόνες της πειθαρχίας και να τους ακολουθείτε με όλη την ύπαρξη σας. Αυτό είναι αυτό που σημαίνει Δοξολογώ. Η Δοξολογία έχει να κάνει με τη σκέψη και όχι με τη γλώσσα.

Εάν χρησιμοποιείτε μια παγίδα για να πιάσετε ψάρια, μόλις το πετύχετε μπορείτε να ξεχάσετε την παγίδα. Και εάν χρησιμοποιείτε τη γλώσσα για να βρείτε σημασία και νόημα, μόλις το πετύχετε μπορείτε να ξεχάσετε τη γλώσσα. 

Για να Δοξολογήσετε το όνομα του Βούδα πρέπει να έχετε κατανοήσει το Βουδικό Δόγμα [Kιν.: fófǎ 佛法] της Δοξασίας αυτής. Εάν δεν είναι παρόν στο μυαλό σας, η Ψαλμωδία σας είναι απλά ένα κενό όνομα. Εφ' όσον ενοχλείστε από τα τρία δηλητήρια ή από τις σκέψεις σας, το εξαπατημένο μυαλό σας θα σας μπλοκάρει τη δυνατότητα να δείτε το Βούδα και θα σπαταλήσετε μόνο την προσπάθειά σας. 

Η Ψαλμωδία και η Δοξασία είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Η Ψαλμωδία γίνεται με το στόμα. Η Δοξολογία γίνεται με το μυαλό. Και επειδή η Δοξολογία προέρχεται από το μυαλό, καλείται “Πόρτα της Συνειδητοποίησης” [Kιν.: wùmén悟门]. Η Ψαλμωδία βγαίνει από το στόμα και εμφανίζεται ως ήχος. Εάν προσκολληθείτε στον ήχο ψάχνοντας για έννοια δεν θα βρείτε τίποτα. Για το λόγο αυτό οι Δάσκαλοι του παρελθόντος καλλιεργούσαν την Εσωτερική Αναζήτηση και όχι την ομιλία. 

Το μυαλό είναι η πηγή όλων των αρετών. Και αυτό το μυαλό είναι ο πάροχος όλων των δυνάμεων, η αιώνια ευδαιμονία της νιρβάνα [Kιν.: nièpán 涅槃] προέρχεται από το μυαλό όταν αυτό δεν κυριαρχεί. Η αναγέννηση στα “Τρία Βασίλεια” [Kιν.: sānfǎjiè 三法界] προέρχεται επίσης από το μυαλό. Το μυαλό είναι η πόρτα σε κάθε κόσμο και το μυαλό είναι η διάβαση στην άλλη ακτή. Εκείνοι που ξέρουν που είναι η πόρτα δεν ανησυχούν για να φτάσουν σε αυτήν. Εκείνοι που ξέρουν που είναι η διάβαση δεν ανησυχούν για να τη διασχίσουν. 

Επομένως, εάν Δοξολογούμε τον Αμιτάβα Βούδα, πρέπει να ξέρουμε ότι το όνομα Αμιτάβα σημαίνει το «άπειρο/απεριόριστο φως» και Βούδας σημαίνει τη «σαφή συνειδητοποίηση». Η φράση Νάμο Α Μι Τουό Φο είναι μια δοξολογία, η οποία μας προτρέπει να βρούμε καταφύγιο αναζητώντας το απεριόριστο φως της συνειδητοποίησης και της σοφής φρόνησης που είναι η αρχική φύση όλων των όντων.

Τα μηνύματα που κρύβουν τα ιδεογράμματα που απαρτίζουν το Νιαν Φο μπορούν επίσης να γίνουν κατανοητά αναλύοντας απλά τα ριζικά τους. Το Νιαν (念] αποτελείται από δύο χαρακτήρες. Η κορυφή είναι το ιδεόγραμμα Τζιν [Kιν.: jīn 今] που σημαίνει τώρα / αυτή τη στιγμή και το κάτω ιδεόγραμμα είναι το Σιν [Kιν.: xīn 心] που σημαίνει μυαλό / καρδιά. Μαζί διαμορφώνουν τη λέξη Νιάν που σημαίνει να θυμάμαι, να συγκρατώ στο μυαλό κάτι αυτήν την στιγμή. Ενώ προστίθοντας το ιδεόγραμμα Φο [Kιν.: fó 佛] η φράση σημαίνει: “Συγκρατώ στο Μυαλό το Βούδα, αυτή τη Στιγμή”.

"Το Α Μι Τουό Φο είναι μια υπενθύμιση πως υπάρχει κάτι πέρα από την καθημερινή άποψη της ζωής."

"Το Α Μι Τουό Φο είναι ένα κάλεσμα για να μην ζήσουμε αυτή τη ζωή μάταια."

Μακάρι ο καθένας να είναι ευτυχής.
Μακάρι ο καθένας να απαλλαχθεί από τη δυστυχία.
Μακάρι κανένας να μην χωριστεί από την ευτυχία του.
Μακάρι ο καθένας να έχει ηρεμία, απαλλαγμένος από την κακία και τις ανώφελες προσκολλήσεις.

yuànyǐcǐgōngdé,zhuāngyánfójìngtǔ,shàngbàosìzhòngēn,xiàjìsāntúkǔ。
ruòyǒujiànwénzhě,xīfāpútíxīn,jìncǐyībàoshēn,tóngshēngjílèguó。

願以此功德,莊嚴佛淨土,上報四重恩,下濟三塗苦。
若有見聞者,悉發菩提心,盡此一報身,同生極樂國。